Integracja
Integracja
Zasady organizowania kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi z niepełnosprawnościami w przedszkolach regulują przepisy prawa:
- Ustawa z 14 grudnia 2016r.- Prawo oświatowe
( art.127 ust. 19 pkt 2)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2020 r., poz.1309 z późn. zm.).
Nasze Przedszkole posiada wieloletnie (pierwsze grupy integracyjne utworzone były w latach dziewięćdziesiątych), doświadczenie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach wynikających z niepełnosprawności.
Do przedszkola przyjmujemy dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na :
- niepełnosprawność ruchową w tym z afazja
- niepełnosprawność w zakresie wzroku
- niepełnosprawność w zakresie słuchu
- autyzm i zespół Aspergera
- niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym
- niepełnosprawności sprzężone
Rekrutacja dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odbywa się cały rok, w miarę posiadanych wolnych miejsc.
- Rodzic deklarujący chęć zapisania dziecka do naszego przedszkola zgłasza się do dyrektora przedszkola przedstawiając orzeczenie, a następnie przychodzi z dzieckiem i rozmawia z pracownikami przedszkola: psychologiem i nauczycielem wspomagającym.
- Zakwalifikowanie dziecka odbywa się w oparciu o analizę treści orzeczenia, w tym zawartych w nim zaleceń, obserwację dziecka pod kątem jego potrzeb i funkcjonowania oraz ocenę aktualnych możliwości przedszkola co do zapewnienia dziecku właściwych dla jego potrzeb warunków pobytu i wspomagania.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zapewnia dziecku:
- realizację podstawy programowej w zakresie edukacji przedszkolnej, w tym dostosowanie wymagań programowych do aktualnych możliwości i potrzeb psychofizycznych dziecka
- wsparcie nauczyciela wspomagającego /pedagog specjalny/ podczas zajęć edukacyjnych
- opiekę specjalistów: logopedy, psychologa, terapeuty integracji sensorycznej, fizjoterapeuty (zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu)
- integrację dzieci z niepełnosprawnościami ze środowiskiem rówieśniczym
Organizacja pracy z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określona jest przez Indywidualny Program Edukacyjno -Terapeutyczny.
- IPET opracowywany jest przez Zespół nauczycieli i specjalistów w ciągu trzydziestu dni od momentu otrzymania przez przedszkole orzeczenia, w tym, kiedy orzeczenie zostało złożone w okresie rekrutacji na dany rok szkolny, do 30 września.
- IPET określa
- Zakres i sposób dostosowania programu przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych o których mowa w art. 44b ust.8 pkt1 ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z dzieckiem.
- Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem.
- Formy i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
- Działania wpierające rodziców.
- Zakres współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka.
- Zajęcia rewalidacyjne, oraz inne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby dziecka.
- Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do niepełnosprawności dziecka, w tym wykorzystanie technologii wspomagających kształcenie.
- W zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, lub wynikających z wielospecjalistycznych ocen funkcjonowania dziecka, wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego, które są realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci.
Pracę z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizuje, realizuje i monitoruje Zespół
- W skład Zespołu, który jest ustalany odrębnie dla każdego dziecka, w zależności od rodzaju niepełnosprawności, wchodzą nauczyciele oraz specjaliści.
W naszym przedszkolu w skład zespołów wchodzą specjaliści :
- logopeda,
- psycholog,
- terapeuta integracji sensorycznej,
- fizjoterapeuta
- oraz, w każdej grupie, pedagog specjalny.
- Zespół co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając ocenę efektywności programu oraz dokonując, w miarę potrzeb, jego modyfikacji.
- Rodzice dziecka mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen.
W pracy z dziećmi dbamy o:
- rozwój edukacyjny,
- uspołecznienie w grupie rówieśniczej,
- rozwijanie zainteresowań.
Szczególną uwagę przykładamy do współpracy z rodzicami dzieci
- wspieramy rodziców w procesie wychowania,
- zachęcamy do włączania się w proces stymulacji rozwoju i działań edukacyjnych,
- systematycznie informujemy o postępach dziecka i obserwowanych jeszcze trudnościach.